محمد طیب نیا در مقاله ای با عنوان «واکاوی نقش وقف در تمدن نوین اسلامی»؛

دانشگاه‌های برتر دنیا هزینه‌های خود را از طریق وقف تأمین می‌کنند

دانشگاه‌های برتر دنیا هزینه‌های خود را از طریق وقف تأمین می‌کنند

طیب نیا گفت: در کشورهای توسعه یافته، وقف با اقبال بسیار همراه بوده است و بسیاری از دانشگاه‌های برتر دنیا، بیشتر هزینه‌های خود را از طریق موقوفات تأمین و از آن در جهت تمدن سازی بهره می برند.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش وقف و تمدن نوین اسلامی در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه با ارائه مقالات برتر و نقد و بررسی هیأت رئیسه برگزار شد. در این همایش محمد صالح طیب نیا مقاله خود را با عنوان «واکاوی نقش وقف و امور خیریه در تمدن نوین اسلامی» ارائه داد.

محمد صالح طیب نیا گفت: تمدن نوین اسلامی و راه‌های تحقق آن از مهمترین دغدغه‌های رهبران نواندیش اسلامی در قرون گذشته و اخیر بوده است.

وی با اشاره به بارزترین آثار تمدن اسلامی در گذشته ادامه داد: اقبال عموم مردم و حاکمان به انجام امور خیر و به ویژه وقف به اشکال مختلف همچون مراکز مذهبی همچون مساجد و هیئات، مراکز بهداشتی نظیر بیمارستانها، مراکز آموزشی همچون مدارس، کتابخانه ها و حوزه‌های علمیه و… مورد توجه بوده و تأثیر بسزایی در تمدن سازی ایفا کرده است. در دوران کنونی با توجه به تغییرات گسترده در جوامع، وقف و امور خیر در جوامع اسلامی همانند گذشته در دوران طلایی خود نبوده و افول کارآمدی آن دیده می‌شود.

طیب نیا گفت: در کشورهای توسعه یافته وقف با اقبال بسیار همراه بوده است به حدی که بسیاری از دانشگاه‌های برتر دنیا، بیشتر هزینه‌های خود را از طریق موقوفات تأمین و از آن در جهت تمدن سازی بهره می‌برند.

مسئول راه اندازی پژوهشکده آلاء با تاکید بر اینکه این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی نوشته شده است، افزود: در این مقاله با بررسی سخنان مقام معظم رهبری در خصوص تمدن سازی، به تبیین نقش وقف و نیکوکاری در رشد و پیشرفت مادی-معنوی مسلمانان به دو شکل نهاد سازی اقتصادی در قالب فقر زدایی، ایجاد رفاه عمومی و ممانعت از انباشت ثروت و نهاد سازی فرهنگی در قالب ارتقا ارزش‌های الهی و معنوی، خردورزی و علم آموزی پرداخته شده است.

کد خبر 5120129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha